De vier meest gestelde vragen over Buurtwarmte door Groningers

7 juli 2021

In de Groningse wijken Vinkhuizen, Selwerd en Paddepoel zal aardgas vervangen worden door warmte. Daarvoor wordt een warmtenet aangelegd. Dat is een ingrijpend en nieuw proces, en we vinden dat Groningers daar over moeten meebeslissen. En ook dát is nieuw. Grunneger Power organiseert het participatieproces. Dat betekent dat we de mogelijkheid creëren voor bewoners om mee te doen in het ontwerpproces. Dit heet “Buurtwarmte”. Tijdens dit unieke proces van Buurtwarmte komen we veel te weten over de vragen en zorgen die bij bewoners spelen. Tijdens werkgroepsessies, informatieavonden, huisbezoeken en via de antwoordkaart kunnen mensen hun vragen stellen. We delen de 4 meest gestelde vragen.

Een uniek ontwerpproces
Inmiddels zijn we een half jaar bezig met het ontwerpproces van Buurtwarmte in de wijken Paddepoel, Vinkhuizen en Selwerd. Dat ontwerpproces doen we samen met bewoners. Bewoners konden tot nu toe aanschuiven bij zo’n 20 informatieavonden en werkgroepsessies, we schreven huis-aan-huis-brieven, we verspreidden antwoordkaarten en folders, we dronken honderden koppen koffie, we vlogen experts in en we maakten in de wijk zichtbaar waar het warmtenet komt. Dit deden we allemaal zodat bewoners ruimte hadden voor vragen en we onduidelijke informatie, duidelijker konden maken. En dat heeft niet alleen impact in Groningen: vanuit heel Europa kijkt men mee, hoe Groningers zelf meebeslissen over hun nieuwe warmtevoorziening. We zijn trots op dit eerste half jaar.

Vragen
Zowel het proces als deze nieuwe vorm van energievoorziening levert vragen op. Samen beantwoorden we ze allemaal. We hebben de vier meest voorkomende vragen vanuit bewoners in Selwerd, Vinkhuizen en Paddepoel op een rij gezet, met de antwoorden.

1. “Wanneer komen jullie in mijn buurt?”

Naar aanleiding van het ontwerpproces dat we nu samen doorlopen, bepalen we of het haalbaar is om een Buurtwarmtenet te realiseren volgens de uitgangspunten van bewoners. Die haalbaarheid wordt bepaald met hulp van de experts van de ingenieursbureaus IF Technology en Ramboll, die samen met ons het technisch conceptontwerp maken. Bewoners hebben de doorslaggevende stem; het Buurtwarmtenet komt er als bewoners zich hier expliciet voor willen inzetten. In de loop van 2021 wordt duidelijk  of het haalbaar is om voor deze woningen een warmtenet te realiseren. Als de plannen haalbaar blijken, gaat de schop er pas na 2022 in. Want ook het vergunnings- en aanbestedingstraject zal de nodige tijd kosten.

2. “Wat kost het?

We weten de kosten als het ontwerpproces is afgerond. Samen met bewoners uit Selwerd, Vinkhuizen en Paddepoel stelden we de voorwaarde dat we nooit meer gaan betalen voor warmte via een Buurtwarmtenet dan wanneer we op gas blijven stoken. We garanderen dat de prijzen volledig transparant zijn, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Op dit moment is er ook subsidie beschikbaar voor een aansluiting op het warmtenet. Uiteraard zijn we niet de enige die invloed heeft op het kostenplaatje: dat is óók afhankelijk van de plannen van de Rijksoverheid, netwerkbeheerders en energieleveranciers. Op basis van de recente marktprijs-ontwikkelingen en het huidige en voorgenomen beleid van de overheid verwachten we dat gas uiteindelijk duurder gaat worden voor bewoners, en duurzame oplossingen, zoals warmtenetten, steeds aantrekkelijker.

3. “Wat gaat er bij mij thuis veranderen?”

Ook al verandert de manier waarop het huis verwarmd wordt, in de praktijk is er geen verschil merkbaar. De thermostaat en radiatorknoppen blijven precies zo werken als voorheen. Net als bij stroom en gas is er een afrekening op basis van de warmte die daadwerkelijk is afgenomen. Bij een aansluiting op Buurtwarmte wordt de CV-ketel in huis overbodig. De CV-ketel wordt vervangen door een zogenoemde ‘afleverset’. Dit is een kleine installatie met een warmtewisselaar die ervoor zorgt dat de warmte uit het leidingnet de woning binnenkomt. Een voordeel is dat de jaarlijkse onderhouds- en vervangingskosten voor de CV-ketel komen te vervallen. Een afleverset is namelijk onderhoudsvrij en gaat decennia mee. Prettig aan een afleverset is ook dat het veel minder geluid maakt dan een CV-ketel en het blijft gewoon verwarmen wanneer er warm tapwater wordt gevraagd. De grootte van een afleverset is vergelijkbaar met die van een CV-ketel, en mogelijk zelfs iets kleiner

4. “Mijn CV-ketel is kapot, moet ik een nieuwe kopen?”

Ja, als je CV-ketel kapot is, zul je een nieuwe moeten regelen. Omdat deze binnen nu en 15 jaar onnodig zal worden, raden we je aan een lease-toestel aan te schaffen. Deze wordt na aansluiting op het warmtenet vervangen door de ‘afleverset’. Heb je hulp nodig met het bepalen wat je het beste kunt doen met jouw CV-ketel? Neem even contact met ons op. Wij kunnen de mogelijkheden met je doornemen. 

Behoefte aan meer vragen, of antwoorden? Alle vragen, antwoorden, online bijeenkomsten, documenten en presentaties zijn terug te vinden in het kennisdossier van Buurtwarmte.

Op de foto een kijkje achter de schermen van een digitale informatiebijeenkomst, waar bewoners worden bijgepraat en alle vragen worden opgehaald.